Information om personabonnementer i CPR

Publiceret 20-12-2024

Virksomheder og myndigheder kan efter CPR-loven anvende personabonnementer i CPR, således at virksomheden eller myndigheden løbende modtager ændringer i bl.a. navn og adresse på en afgrænset og forud identificeret personkreds. Typisk en virksomheds kunder.

Et abonnement på en borger skal altid være sagligt, og en borger har krav på at få oplyst, på hvilket retligt grundlag en virksomhed eller myndighed har oprettet og opretholder et abonnement på vedkommende.

Via en registerindsigt i CPR på borger.dk kan en borger få oplyst, hvilke virksomheder og myndigheder der abonnerer på vedkommendes oplysninger.

Med henblik på at understøtte en effektiv kommunikation mellem borger og virksomhed eller myndighed indeholder registerindsigten nu en ny funktion, som gør det muligt for borgeren automatisk at danne og udfylde et brev vedrørende et konkret personabonnement. Brevet kan herefter kopieres ind i en e-mail eller lign. og sendes til den relevante virksomhed eller myndighed.

Virksomheder og myndigheder, som anvender personabonnementer i CPR, kan derfor forvente, at henvendelser vedrørende et personabonnement i CPR fra en borger fremover i højere grad vil følge en fast skabelon. Dog skal bemærkes, at borgeren ikke er forpligtet til at anvende denne skabelon, og at myndigheden eller virksomheden ikke af den grund kan afvise at besvare henvendelsen.

Med den nye funktion har CPR-kontoret endvidere fundet anledning til at justere information om personabonnementer på cpr.dk – https://www.cpr.dk/borgere/personabonnementer

Virksomheder og myndigheder, der anvender personabonnementer i CPR, opfordres til at orientere sig i indholdet.
 

Tilmelding til nyhedsbreve